udvalgte cases

Design og fortællinger, der skaber retning og relation

Her finder du et udvalg af de projekter, jeg har været med til at forme og føre ud i verden – fra rebranding og kampagner til strategisk sparring, brandguides og visuelle identiteter.

Fælles for dem alle er ønsket om at skabe klarhed og sammenhæng. Om at finde ind til kernen og få den til at blomstre – både for virksomheden og for dem, de er sat i verden for at hjælpe.
En klat farve

Case: Rebrandingkampagne for WSP
“Leger vi med fremtiden?”

 

Hvad var opgaven?
Da den rådgivende ingeniørvirksomhed Orbicon blev en del af den globale koncern WSP, stod de over for en afgørende opgave: at skabe opmærksomhed omkring det nye navn og samtidig formidle, hvad de står for – både eksternt og internt.

“Rikke stiller altid de skarpe spørgsmål. Derfor var jeg heller ikke i tvivl – da virksomheden skulle skifte navn – Rikke ville være den rette til at få retning på vores rebrand-kampagne. Rikke har udfordret os i den grad og vi er virkelig glade for resultatet, som har skabt synlighed og debat.‟
– Hanne Katborg Laursen / Senior Communication Advisor

Case: Copenhagen Airport – Shoppingfolder som strategisk værktøj

 

Hvad var opgaven?
CPH ønskede at udvikle et fysisk og digitalt materiale, der kunne præsentere lufthavnens shoppingcenter og skabe værdi i dialogen med nuværende og kommende samarbejdspartnere.
Jeg blev inviteret ind til at give strategisk sparring på form og format – og derfra skabe en sammenhængende fortælling og et design, der kunne fungere som både brandingværktøj, samtalestarter og salgsværktøj.

“Det er fantastisk at arbejde sammen med mennesker, som kan tage de ønsker man har, stille alle de rigtige spørgsmål og så udvikle noget, der er endnu bedre end hvad vi havde forestillet os.
Både den fysiske og digitale version har været en stor succes og et virkelig godt værktøj – og er det stadig.”
– Camilla Ethelberg Sinding, Retail Business Partner, CPH

Case: Companized – Fra emballageleverandør til brand med formål

 

Hvad var opgaven?
Companized producerer ansvarlig kvalitets­emballage og ønskede at styrke deres visuelle identitet og fortælling – både over for eksisterende og nye kunder.
Jeg blev inviteret ind til at hjælpe med at skabe en mini-brandidentitet, der kunne fremhæve virksomhedens unikke position i markedet og samtidig spejle de værdier, som driver forretningen.
Samarbejdet omfattede strategisk rådgivning, visuel konceptudvikling, website, logo og storytelling – i tæt samarbejde med tekstforfatter Karen Møller Christensen og fotograf Kristine Funch.

“Det grundige forarbejde med at sætte sig ind i, hvem vi er – og hvorfor vi gør, som vi gør, har givet os et resultat i topklasse. Rikke har formået at omsætte vores kernefortælling til en visuel rejse, et website, der tager vores produkter til et højere niveau.

Samarbejdet mellem de tre kreative, Rikke, Kristine og Karen, gør bare resultatet endnu bedre. Sammen har de løftet opgaven til et højere niveau end vi havde forventet. De har til enhver tid vores varmeste anbefalinger.‟
– Lars Bentsen – CEO

Case: Et Rigt Liv – Et meningsfuldt brand med formål og varme

 

Hvad var opgaven?

Et Rigt Liv arbejder med rådgivning og forløb målrettet seniorer på arbejdsmarkedet og deres arbejdsgivere. Målet var at skabe en ny visuel og kommunikativ identitet, der kunne favne både det menneskelige og det organisatoriske aspekt.
Jeg blev inviteret ind til at hjælpe med at:

  • finde og forme brandets essens,

  • strukturere og tydeliggøre ydelserne,

  • designe en varm og enkel visuel identitet inkl. logo og ikoner,

  • udvikle og strukturere website i samarbejde med tekstforfatter Anne-Mette Bache Jensen (Mad Owl).

Case: Mediq – Et fælles sprog for brand, kunder og kultur

 

Hvad var opgaven?

Mediq Danmark havde behov for at styrke deres interne sammenhængskraft og skabe et fælles udtryk udadtil. Jeg blev inviteret ind som strategisk rådgiver for at hjælpe med at udvikle en operationel brand guide og en skandinavisk billedbank – og samtidig skabe en fælles forståelse af virksomhedens målgrupper og kunderejser.
Opgaven inkluderede både design og facilitering: fra workshop med fokus på personas, til konkrete materialer og retningslinjer, der kunne bruges direkte i hverdagen.

Mediq brandguide

Case: Behandling af spiseforstyrrelser – Et trygt rum med tydelig stemme

 

Hvad var opgaven?
Susanne Vejen Vig tilbyder samtaleforløb til mennesker med spiseforstyrrelser og ønskede hjælp til at udvikle en tydelig visuel og kommunikativ identitet for sin praksis.
Opgaven bestod i at skabe et stærkt og sammenhængende udtryk, der kunne møde målgruppen med tryghed og håb – og samtidig afspejle Susannes faglige tyngde og menneskelige tilgang.
Jeg bidrog med strategisk sparring, visuel identitet, design af website samt koncept for billedstil i samarbejde med fotograf Kristine Funch.

Think.Eat. Safe. Reduce your footprint

Case: “Would you trash her?” – Kampagne mod madspild (konkurrence)

 

Hvad var opgaven?
I forbindelse med den nordiske konkurrence Think.Eat.Save – Reduce Your Foodprint blev vi (Louise Hagemann, Kristine Funch og jeg) bedt om at udvikle en stærk plakatkampagne, der kunne sætte fokus på madspild og ændre forbrugeradfærd.
Opgaven var at engagere bredt – både følelsesmæssigt og rationelt – og tale ind i forbrugeres holdninger og vaner omkring “uperfekte” fødevarer.

Shortlistet til finalen – 2. plads.

Case: Danish Design MAKERS – Identitet med rødder og retning

 

Hvad var opgaven?
Danish Design Makers er et internationalt netværk af designere med stærke rødder i den danske designtradition. De ønskede et logo og en visuel miniidentitet, der skulle understøtte det kollektive og det individuelle dogmekoncept – og som kunne bruges på tværs af platforme og projekter, uden at miste karakter.

swirl pil

Jeg tilbyder

Værdier & vision som kompas

Find jeres retning, og det I står for – og få det til at leve i hverdagen.
→ Læs mere
Sommerfugl

Forandringsdesign & Facilitering

Fra idé til forankring – med mennesker og mening i centrum.
→ Læs mere
Hjertesten

Identitet & Storytelling

Styrk jeres brand, identitet, & kultur – internt og eksternt.
→ Læs mere

Svampe

Koncept & Visuel formidling

Fra overordnet ide til konkret visuelt materiale – med fokus på formidling
→ Læs mere
Anemoner

Un-coaching for ledere

Et fortroligt rum til refleksion og retning – når du længes efter noget andet
→ Læs mere